Меню
  • A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
Дніпропетровськ: прогресивні освітні технології в дії
Опубліковано 11 лютого 2008 року о 09:57

Із 2002 року Національна металургійна академія України створює умови для отримання вищої освіти особами з фізичними вадами. Враховуючи позитивний досвід роботи Національної металургійної академії України з навчання інвалідів по слуху і зору, наказом Міністерства освіти і науки України від 19.04.2004 р. за № 319 вперше в Україні на базі НМетАУ був створений Регіональний центр освіти інвалідів. Його завдання – створення умов для навчання інвалідів по слуху та зору, їх методична та психологічна підтримка, соціальна інтеграція в суспільство.
 
У 2007-2008 навчальному році в Регіональному центрі освіти інвалідів НМетАУ навчаються 110 студентів-інвалідів:
- 61 студент-інвалід по слуху за спеціальностями «Економічна кібернетика» і «Технологія машинобудування»;
- 49 студентів-інвалідів по зору - за фахом «Економіка підприємства».
Вони навчаються в окремих невеликих (10-15 чоловік) спецгрупах, що дає реальну можливість індивідуального підходу до студента.
 
Матеріально-технічна база Центру була створенаДніпропетровським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів.
Для створення умов навчання інвалідів по слуху та зору спеціалізовані класи обладнані:
·        26 комп’ютерами;
·        8 сканерами;
·        8 принтерами;
·        4 ксероксами;
·        3 мультимедійними проекторами та сенсорними дошками.
 
Також Центр має:
·        плазмову панель;
·        цифрову відекамеру;
·        цифровий фотоапарат;
·        звукозаписуючу студію;
·        студію відеомонтажу.
 
Методики навчання студентів-інвалідів по слуху та зору
Особливості сприйняття інформації студентами з вадами зору або слуху вимагають застосування спеціальних методик навчання.
В методиці навчання студентів-інвалідів по зору основний акцент робиться на слухове сприйняття інформації:
1.     Враховуючи складність конспектування студентами через недостатність або відсутність зору, викладачі готують для них конспекти своїх лекцій в електронному варіанті. Після занять студенти мають змогу прослухати навчальний матеріал через навушники за допомогою спеціальної програми, яка встановлена на всіх комп’ютерах. Користування цією програмою потребує певних навичок, тому ведуться спеціальні заняття для всіх охочих з її освоєння.
2.     На лекціях та практичних заняттях викладачі користуються сенсорними поліекранами для збільшення зображень.
3.     Для отримання додаткової інформації незрячі студенти широко використовують сканування літератури з подальшим її озвученням. Співробітники Центру сумісно зі студентами систематично поповнюють електронну бібліотеку, в якій понад 5 тисяч книжок: збирають конспекти лекцій з усіх предметів та електронні книжки, сканують підручники.
4.     Студенти з вадами зору мають можливість настроїти комп’ютер під свої особливості, змінюючи розмір шрифту та контрастність фону.
Все це надає можливість студентам-інвалідам по зору користуватися будь-якою інформацією практично без обмежень та виконувати на комп'ютері лабораторні, практичні, курсові роботи, реферати.
Треба наголосити, що користування спеціальною комп’ютерною озвучуючою програмою хоч і є найбільш зручним способом сприйняття інформації, представленої в електронному варіанті, але доволі важке для сприйняття великих об’ємів матеріалу. На певному етапі виникає перенапруження, втома. Тому доцільним є також користування комп’ютерними дисками, що озвучені дикторами. Розпочато роботу по запису звукових дисків із різних дисциплін.
 
Методика навчання студентів-інвалідів по слуху базується на зоровому сприйнятті навчального матеріалу:
1.     На всіх заняттях паралельно із викладачем працює сурдоперекладач.
2.     Більшість студентів постійно мають дивитися на сурдоперекладача, вони не можуть конспектувати так, як всі студенти – одночасно слухати і писати. Також глухі та слабочуючі студенти мають обмежений словниковий запас, часто не розуміють складних речень. Враховуючи все це, викладачі готують для студентів-інвалідів короткі конспекти лекцій, проводять словникову роботу з розбору складних слів.
3.     Спеціально для глухих студентів викладачі розробляють адаптовані методичні посібники. Вже вийшов з друку та успішно використовується методичний посібник з вищої математики.
4.     Для максимально наглядної подачі навчального матеріалу використовується мультимедійна техніка і сенсорні поліекрани.
5.     Для забезпечення наочності в процесі навчання студентів з вадами слуху дуже важливими є мультимедійні підручники. Викладачі академії створили мультимедійний підручник з базової дисципліни “Основи економічної теорії”, який містить велику кількість таблиць, графіків, схем, систему тестування, словник. Зараз триває робота по створенню інших підручників, зокрема з історії України.
6.     У процесі навчання студентів-інвалідів по слуху спостерігаються певні труднощі: недостатньо розвинене мовлення, словесно-логічне мислення, не всі молоді люди володіють жестовою мовою. Тому були введені 3 додаткові спецкурси: “Розвиток мовлення”, “Розвиток логічного мислення”, “Жестова мова”.
 
Організація дозвілля студентів-інвалідів.
1.     У комфортабельному гуртожитку блочного типу проживають 29 студентів з 12 регіонів України.
2.     Щороку студенти-інваліди проходять оздоровчий курс на базі профілакторію академії.
3.     Влітку студенти відпочивають у спортивно-оздоровчому таборі НМетАУ “Дружба”.
4.     Регіональний центр освіти інвалідів підтримує зв’язки з організацією “Інваспорт”, яка залучає студентів-інвалідів по слуху та зору до занять різними видами спорту в спеціальних секціях, де враховуються особливості здоров’я інвалідів.
7.     Для розширення кругозору та розвитку творчих здібностей глухих студентів з 2005 року в Регіональному центрі освіти інвалідів працює творча фотовідеостудія. За участю студентів було створено ігровий аматорський фільм “Без звуку”. Зараз триває робота по створенню нових студентських фільмів.
5.     Для підвищення рівня ерудованості та загальної культури студентів інвалідів по слуху та зору постійно організуються екскурсії в театри, на виставки, в музеї міста.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux